05 September 2010

kabare kibare


Sebelum tidur tadi gua videocall dengan makayah. 
"Wes mangan orong bang? Mangan opo berbuka?" (Maksudnye: Dah makan belum bang? makan ape berbuka?)

"Wes, nyong ngombe banyu je karo keropok iwak" (Maksudnye: Dah, abang minum air je dengan makan keropok ikan)

"Oh, ki arek lungo solat terawih orak?" (Maksudnye: Oo, ni nak pergi solat terawih tak?)

"Emboh la mak, nyong arek turu wes ki, ngantuk" (Maksudnye: Entah la mak, abang nak tidur dah ni, mengantuk) lalu aku terlelap seperti bayi comel yang lain.

 Aku baru je bangun dari lena tidur ni. Kalau ikut sains aku kena sambung tidur balik sekarang, tapi tak jantan la kalau anak muda macam aku ni tidur balik. Sebenarnya sekarang ni aku tengah mamai sambil tulis entri berbahasa jawa. Walhal hakikatnya aku tak berbahasa jawa pun borak dengan mak tadi. kehkeh

29 ulasan:

inn berkata...

ohh hati aku terdetik nak usha kiba el-gibra lalu terlihat bahawasanya aku tepat on time! :)

keropok ikan @ amplang sodap kib?
:D

kiba berkata...

wahahahaa. keropok iwak yang kau bagi tu la aku makan! haha tak sangka kau 1st komen inn. kemain knowing kalau bab amplang die. haha

lumut esoklusa berkata...

kuang asam..btol2 qku igt mk ko ckp jawa..gile memartabatkan loghat jawo cenggitu..

tp mcm smart je kiba.

ahar aku.
hakhak

kiba berkata...

hehe. mak aku kadang kadang cakap jawa dengan aku, tapi aku reply bahasa melayu la. haha orang jawa memang smart dol.

ape ko ckp ni mut. ahar?

Penulis.Sahaja. berkata...

aku paling kuat pun cakap loghat utara je dengan makabah aku. haha.

kiba berkata...

haha. ate ko memang orang kedah pit.

inn berkata...

biar aku teka, iwak = ikan.
yesss!
aku tau aku betul.
HAHA :D

FatinZol berkata...

mongok la ko kiba...mati2 ak caye ko ckp jawa...cesss...


hahaha...

aku ckp ganu je ni.cmne?

kiba berkata...

inn: eleh dah terang lagi bersuluh boleh le. haha

fatin: baca profile aku, hahaha. kalau ganu cakap dengan atuk aku. tapi sedih dia dah takde. tsk tsk.

saya; AISA. berkata...

=.=" apasal susah betul nak pronounce bahasa jowok ni. haha. terbelit lidah.

kiba berkata...

haaaa die kene ade darah jawa aishah. orang sawak sik jadi nye. haha

aben berkata...

bole bukak tusyen bhs jawa kat mesir ba!
peluang! HAHA

MOFASAD berkata...

raya kie aku jelok ngapuro kue yo kalau aneng salah silap..


usah percicilan neng kono



hahahahahahahahahha


babi!!!!


jawa gua keluar!!! macam haram!!!

eiffel berkata...

penin aku baca..huhuuhu

naniE berkata...

haha..memang fenin..
ko salu poyo2..mati2 ingat betui td..haha..

kiba berkata...

ben: haha. peluang. tak juga sini ramai orang indonesia

farid; ye ye, kau jawa. haha

ei: baru sikit.

nanie: selalu ke.

J. Love berkata...

cilake. terbantut niat gua nak komen and tanya lu cakap jawa betul2 ke. terpaksa tukar komen.

mana lu belajar bahse jawa? arwah mak gua jawa jugak. gua tau turu, mangan, wes wes je. kehkehkeh!

Syida Shukor berkata...

kena baca betul betul baru faham yaw ! ahah

kiba berkata...

j: mak gua ade cakap. tapi gua tak balas la. gua faham tapi nak cakap dengan mak tu memang tak la. malu. kehkeh. oh hidup orang jawe lah kite. hehe

syida: haha. betul tu.

citahrudin berkata...

ngapusi wong

kiba berkata...

ape? kehkeh

citahrudin berkata...

haha..nanang, nek orak kuwe seng ngomong jowo..sopo neh seng arek ngomong jowo...

MOFASAD berkata...

ITUM DIA... JAWA KUALA SELANGOR MAI... HAHAHA

syahira ariff berkata...

cilakak.aku tertipu.
aku ingatkan tu bahasa isyarat rahsia antara family kau.
family planning weh.

john bert berkata...

izinkan aku terajang perut kau. macam sial mula2 aku ingat bahasa arab tinggi.

YOUsoF berkata...

hahha..

terer gak ko leh speking jawa ngan mak ko ( clm ati aku tadi la). Rupenye kegimikan aja hohho.

orak opo. alon² ngomong jowonyo ;D

the bert berkata...

power gak ko nyer jawa..aku jawa paham cket2 je..nk ckp x bole r..

kiba berkata...

citah: pehhh, nangdi kue? yok datang rumah nyong. ;p

farid: lu hantar member lu ape ni?

syahira arif: hahaha. cilake kan saye.

kiba berkata...

john bert: hehe. marilah sepak.

sop: kue wong jowo juge ke. haha

bert: haha. takpe slow slow.